Een simpele vraag
Een ondernemer vroeg advies. De vraag ging over betalingen accepteren op een beurs. Liever geen contant geld. Wat is het alternatief?
De mede-ondernemers hadden vrijwel allemaal dezelfde oplossing: een QR code aanmaken dat kan worden gescand. Super handig met je telefoon betalen.
Ja handig.
Maar niet voor iedereen.
Design gaat over mensen
Dit zie ik bij veel jongere mensen misgaan. Ze sluiten, onbewust, de oudere generaties uit. Die zijn niet zo digitaal. Die zijn nog aan het wennen aan contactloos betalen met je pinpas. Internetbankieren durven ze alleen op de computer, thuis. Niet op de telefoon.
En vind je dat als ondernemer gezeur en moeten ze er maar aan wennen? Dan mis je toch een kans.
De grootste groep consumenten zijn de 65 plussers. De na-oorlogse babyboomers. Er is geen enkele groep groter dan deze groep.
En die groep heeft het moeilijk.
Ze gaan met pensioen. Raken daarmee hun dagelijkse ritme in het leven kwijt. Ze moeten wat nieuws, maar wat?
Of ze zijn al met pensioen en denken na over hun huis. Is het wel levensloopbestendig. Ze wíllen wel verhuizen. Ze wíllen wel dat hun huis beschikbaar komt voor een jong gezin. Maar wáár kunnen ze zèlf naartoe? Er zijn te weinig woningen, ook voor hun.
Ze kunnen de technologie met moeite bijhouden. Zelfs simpel televisie kijken wordt steeds ingewikkelder. Met drie afstandsbedieningen, een voor de tv, een voor de tv-ontvanger en een voor de DVD-speler. “En oh hoe zet je ook al weer de DVD aan en hoe krijg je hem dan weer terug op de televisie?”
Ondernemen gaat over problemen oplossen.
Design gaat over het oplossen van problemen door informatie helder te organiseren.
Tel uit je winst. Denk eens na over hoe je deze groep van je ouders en grootouders kan helpen.
Gewoon door een stapje verder na te denken.
Mijn advies
Mijn advies voor de betalingen?
Ik heb onlangs voor slechts € 15 een Zettle pinautomaatje aangeschaft. Betalingen zonder abonnement. Per transactie gaat er een heel klein percentage vanaf.
Mijn line-dance leerlingen van 70+ zijn er super blij mee.
En ik ook.