Klant
Veluwe Lodges Otterlo.
Verhuurt vakantiewoningen bij de Veluwe.
Werkzaamheden
Website ontwerp en ontwikkeling
SEO | teksten | fotografie
“Door samen te sparren kwamen we tot mooie oplossingen.”
– Veluwe Lodges Otterlo –

Actiepunten
01 | Meer controle over verhuur, tarieven en periodes.
Op zoek naar een flexibel en onafhankelijk boekingssysteem.
02 | Vindbaarheid website vergroten.
Keywoord search en SEO optimalisatie
03 | Gebruikservaring voor klanten verbeteren.
Informatie ordenen en beter vormgeven.
04 | Een nieuwe eigen identiteit.
Stijl van de website laten aansluiten bij de nieuwe naam en logo.
Introductie
Carry en Sandra begonnen aan een nieuw avontuur met de overname van een bedrijf met vakantiewoningen in de prachtige omgeving van Otterlo.
De woningen waren tip top in orde en gemoderniseerd.
De website nog niet…
Al snel liepen ze tegen tekortkomingen van de website aan. De boekingen van de huizen waren beperkt tot weekend, midweek of week. Langere periodes boeken was een behoorlijke puzzel en het wijzigen van tarieven was complex.
Ook kregen ze veel terugkerende vragen. De informatie op de website was niet duidelijk genoeg.
Er was nog een uitdaging. Er waren twee exact dezelfde websites. Een met de oude en een met de nieuwe bedrijfsnaam en domeinnaam. De oude moest natuurlijk offline worden gehaald, maar omdat hier nog veel boekingen op binnenkwamen voelde dat erg riskant.
“Worden we dan nog wel gevonden?”, vroegen ze bezorgd.
En terecht, want dat gaat niet vanzelf. Maar met een goed opgezette website en de juiste SEO moet dat lukken. Dus, aan de slag!

Actiepunt 01
Een flexibel boekingssysteem
Hier lag de grootste frustratie en reden voor het investeren in een nieuwe website.
Dit project begon met speurwerk naar een plugin voor WordPress. Met flexibiliteit in verhuur-perioden en tarieven en een heldere weergave van de kosten voor de klant.
Er bleven 3 plugins over: HBook, Homey en MotoPress. De keuze werd HBook, mede vanwege de snelle klantenservice.
Online betaling, daar wilde Veluwe Lodges nog niet aan beginnen. Bij HBook kon dat voorlopig simpel worden ‘uitgevinkt’. De klant krijgt wel keurig automatisch een email met de bevestiging van de reservering.
De kalender-weergave voor het boeken is heel overzichtelijk voor de klant en de prijzen worden met een prijsopbouw voorgerekend. De tarieven zijn per huis in te stellen evenals de seizoenen. De klanten kunnen nu gemakkelijk voor een langere periode boeken.

Actiepunt 02
Vindbaarheid website
Oftewel, hoe krijg je pluspunten van Google?
Responsive webdesign
Google zet websites hoger in de zoekresultaten als deze op grote èn kleine schermen goed leesbaar zijn. Tegenwoordig wordt ruim 50% van de websites bekeken op een mobiele telefoon. Dus ook je klant zal blij zijn met responsive webdesign.

Snelle laadtijd van de website
Ken je websites die er zooo lang over doen om te laden dat je het opgeeft en maar wegklikt? Dat wil je niet, en dat wil google ook niet. Het is een kwestie van afbeeldingen optimaliseren en de juiste tools gebruiken.
Zinvolle inhoud.
Ja, Google let ook op de inhoud. Google wil immers de juiste website voorschotelen bij jouw zoektermen. Hier komt ‘keyword research’ en “SEO” om de hoek kijken.
Keywoorden en SEO
Keywoorden zijn de zoektermen die je intypt in Google. SEO (search engine optimization) is het tactisch toepassen van de keywoorden in de teksten op je website zodat je makkelijk gevonden wordt in google.
De truuk is om zoektermen te vinden waar veel op wordt gezocht en waar de concurrentie van websites die deze termen gebruiken relatief laag is.
Op ‘vakantiehuis’ wordt veel gezocht en de concurrentie hierin is heel hoog. Zelfs de grote vakantieparken omzeilen deze zoekterm door vakantiehuis een andere term te geven.
Center Parcs en Landal gebruiken bijvoorbeeld ‘accommodatie’ en soms ‘cottage’.
De Roompot gebruikt ‘verblijven’ of ‘vakantieverblijf’.
Voor Veluwe Lodges ligt de weg vrij om met ‘lodges’ in google hoog te scoren. Het grote voordeel is dat lodges in hun bedrijfsnaam is opgenomen en ook in hun domeinnaam.
Dat zijn een hoop plusjes bij Google en daar zijn we goed gebruik van gaan maken.

Actiepunt 03
Gebruikservaring verbeteren
Tot de kern van de website komen.
Door de vorige actiepunten zal de gebruikerservaring al enorm toenemen. Maar het kan altijd scherper. Nu kijken we naar de inhoud en de opmaak.
De layout van de website is opgezet in wireframes, een zwart/wit opzet van website. Het aantal pagina’s en het menu is compacter gemaakt zodat klanten minder hoeven te zoeken naar informatie.
Met name de accommodatie-pagina’s zijn overzichtelijker gemaakt door het gebruik van pictogrammen en de faciliteiten in een lijst weer te geven. Hierdoor is de vakantiewoning snel en makkelijk te scannen op geschiktheid.

Actiepunt 04
Een eigen identiteit
Opvallen tussen de bomen.
Bij de overname had Veluwe Lodges Otterlo een fris nieuw logo laten ontwerpen. Maar een logo alleen is geen branding, het is niet af.
Bovendien zijn er heel veel vakantiewoningen rondom de Veluwe. Hoe zorg je dat je opvalt?

Kleurgebruik
Veel vakantieverhuur bedrijven en campings gebruiken een groen logo. Logisch, het benadrukt de natuurlijke omgeving. Als accentkleur zie je dan vaak oranje of blauw/geel. Dat doen we hier dus niet.
Bij de Veluwe denk ik aan de paars bloeiende heide.
Deze paarse kleur past perfèct bij het nieuwe groene logo.

Kleurenpalet

Typografie
Voor de typografie koos ik voor een klassieke schreefletter. Dat past bij de natuurlijke omgeving en de klanten van Veluwe Lodges die de rust opzoeken.
Door dit te combineren met een sans serif letter in koptekstjes wordt het niet al te serieus en zwaar.
Less is more, maar in dit geval vond ik de condensed versie van de open sans een toegevoegde waarde. Het geeft het geheel een vleugje speelsheid.
Een mooie balans tussen plezier en natuur, voor een fijne vakantie.

Beelden
Met de paarse heide als thema zijn er nieuwe hoofdafbeeldingen gemaakt voor de website. Dit geeft de website meteen een hele andere ‘look & feel’.
Van de oude website konden de foto’s van de vakantiewoningen nog prima worden hergebruikt.






Het resultaat


Missie geslaagd!
Een dag na de lancering werden Sandra en Carry gerustgesteld. Enthousiast lieten ze hun eerste boeking via de nieuwe website zien.

En nog steeds lopen de boekingen goed en krijgen ze mooie reacties van klanten die specifiek op hun website bleven hangen omdat het zo fijn aanvoelde.
Waar ze het meest tevreden over zijn?
Dat de huizen nu voor veel langere perioden worden geboekt.
Dat geeft hun meer (schoonmaak)rust.