Je website kan er ontzettend mooi en fancy uitzien. Maar als de stappen van je klant niet helder zijn, heb je enkel een online flyer gemaakt en geen centrale ontmoetingsplaats.
In marketing termen kun je dit ook de sales funnel noemen. Maar dat vind ik niet fijn klinken. Het gaat gewoon over nadenken vanuit jouw ideale klant.
Stap 1 – Het klantproces
Dit vind ik altijd het leukst om uit te puzzelen met een nieuwe klant.
Hoe bepaal je de juiste stappen?
Door de Wie, Wat, Waarom vragen te stellen. Bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Wie is je (lievelings)klant?
> iemand met een pijnlijke tennisarm - Wat wil die klant, waar is ze naar op zoek?
> zoekt een behandeling bij een fysio in de buurt - Waarom wil die klant dat, wat is haar intentie?
> ze wil een afspraak maken voor een behandeling
In het voorbeeld gaat het om een fysiotherapie praktijk. De intentie van de klant die de website bezoekt zal vooral zijn om een afspraak te maken.
Zorg dus dat het zo simpel mogelijk is om dat te doen. Niet dat ze 5 minuten moet zoeken naar contactgegevens.
Misschien vind ze het nog fijner om direct online een afspraak in te plannen in een agenda.
Maar vóórdat ze een afspraak maakt, moeten er nog een aantal vragen worden beantwoord.
Stap 2 – Neem de twijfel weg van je klant
Welke twijfel of obstakels zal je klant nog hebben voordat ze contact opneemt?
Je lievelingsklant benoemen als iemand met een pijnlijke arm is wel een beetje cru. Maar voor een fysio is dit wel het geval. Hoe ga je een klant die pijn heeft geruststellen op je website.
Denk vanuit het klantperspectief.
Ga eens in haar schoenen staan. Welke vragen zou ze nog kunnen hebben. Welke twijfel speelt er door haar hoofd?
- Ben ik hier op de juiste plek?
- Is dit een goede fysiotherapeut?
- Kan ik deze therapeut vertrouwen?
- Behandeld deze fysio een tennisarm?
- Wordt dit wel vergoed door mijn verzekering?
- Hoeveel behandelingen zal ik nodig hebben?
- Is deze persoon gekwalificeerd?
- Wat zijn ervaringen van anderen?
- Hoe maak ik een afspraak?
- Moet ik zelf bellen?
- Heb ik een verwijsbrief nodig van de huisarts?
Op een goede fysio-website worden al deze twijfels en vragen weggenomen. Het gaat dus een stap verder dan alleen reviews van klanten. Die nemen immers niet alle zorgen weg.
Zorgen wegnemen helpt ook in Google
Google weet ook welke vragen er spelen bij jouw klant. Dus wanneer jij de zorgen al wegneemt op je website, zal je hoger in de zoekresultaten terecht komen.
Stap 3 – De structuur van je website
Het werkt niet om al die zorgen op de home pagina op te sommen en te beantwoorden. (als een soort FAQ gedeelte)
Sommige vragen hebben meer uitleg nodig. Daar is een uitgebreide pagina of artikel geschikt voor. Of misschien zelfs een instructiefilmpje. Wat zou je klant prettig vinden?
Door zo na te denken ontstaat er een plan voor je website. Alles wat is er nodig om je klant gerust te stellen en op een goede manier te informeren.
Een pagina over jou als therapeut, met relevante diploma’s en certificaten. Een persoonlijk verhaal over hoe lang ze dit werk al doet en – nog belangrijker – waarom dit hetgeen is dat ze het allerliefste doet.
Misschien een pagina, met subpagina’s, over de behandelmethoden.
Een pagina die stap voor stap uitlegt hoe je de behandeling vergoed krijgt van de verzekering.
Artikelen die je aanwijzingen geven over de oefeningen die je thuis moet doen.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Moet dat allemaal meteen?
Nee, je kunt het gefaseerd uitvoeren.
Zorg dat je een helder beeld krijgt van wat er minimaal nodig is.
En maak een streefbeeld van wat er nog meer mogelijk is. Dit kun je later oppakken om naartoe te werken.
Stap 4 – De inhoud
Voila, nu heb je een goede basis om verder op te bouwen. Dit is de inhoud van je website.
Je kunt ook nog onderzoek doen naar je concurrenten. Hoe pakken zij het aan. Welke zorgen nemen zij weg en welke zoektermen gebruiken zij.
Bij de structuur heb je bedacht wat voor pagina’s je nodig hebt. Nu ga je bedenken welke informatie (tekst, afbeeldingen, filmpjes) er staat op die pagina’s en in welke volgorde.
Als het goed is weet je nu ook wat je moet melden in de hero-section en hoe je de home-pagina verder op moet zetten.
Doe dit schetsmatig, gewoon op papier.
Of als je bekend bent met de webdesign tools, maak je een low-fidelity wireframe in Figma of Adobe XD.
Vaak gaan mensen te snel in de ‘design-modus’. Dat gaat ten koste van de inhoud. Een mooie website (wat is mooi…) is niet persé beter.
Vervolgstappen
Wanneer de inhoud helder is kun je de website echt gaan ontwerpen. Een goede website bestaat uit de drie-eenheid inhoud, design en techniek.
Design
Ah, eindelijk. Hier komt jouw huisstijl en de sfeer die jij wilt overbrengen aan bod. Maar het gaat ook over goede leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de website.
Techniek
De laatste stap is het bouwen van de website. Bij deze stap kies je een platform waarop je jouw website wilt bouwen.
Ik gebruik zelf WordPress. Omdat dit het meest gebruikte platform is kun je makkelijk wijzigingen aanbrengen en uitbreidingen maken. Je website groeit met je mee.
Wil je niet zelf vanaf 0 alles opbouwen, kies dan voor een template die er qua structuur al zoveel mogelijk uitziet als wat je bij stap 4 hebt bedacht.
Hulp nodig?
Je kunt hier een afspraak inplannen om even met me te sparren.