Ondernemers over hun website
Bijna de helft van de ondernemers schaamt zich voor hun website. Maar liefst 48% van de 500 ondervraagde ondernemers uit Europa en de VS gaf dat toe. Vrijwel elke ondernemer dacht dat de slechte gebruikservaring van de website hun klanten kost. En dat ze daardoor zo’n ton per jaar minder inkomsten hadden.
Ai, pijnlijke cijfers.
Het onderzoek werd gedaan door Storyblok in Januari 2023. Hierin vond ik nog meer schokkende cijfers.
Ondernemers zijn per week tussen de 4 en 10 uur kwijt aan het updaten en fouten herstellen van hun website.
4 tot 10 uur per week!
Je zal toch zeker wel wat beters te doen hebben.
Consumenten over websites
Storyblok deed niet alleen navraag bij de ondernemers. De klanten werden ook onderworpen aan een onderzoek. 6000 consumenten uit Europa en de VS deden mee.
En dit kwam er uit.
60% zegt dat ze zo’n 5 keer per jaar een online aankoop niet afmaken, omdat de website niet gebruiksvriendelijk is.
42% zegt dat ze binnen 10 seconden beslissen of ze op een website blijven of niet. 20% zegt dat ze dat binnen 5 seconden doen.
Dit is wat ze zelf zeggen. De praktijk wijst uit dat je binnen 2-3 seconden beslist of je goed zit of denkt “wegwezen hier”.
Waarom haken ze af? Dit geven ze aan:
- 37% beperkte betaalmogelijkheden
- 37% slechte navigatie en lay-out
- 33% langzaam laden van de website
Extra addons zoals een chatbot werd als niet echt belangrijk ervaren. Helemaal niet als bovengenoemde punten niet oké zijn.
Met andere woorden, bezoekers willen een simpel, duidelijk design dat ook nog snel laad.
Fijn, dat is precies waar ik ook van hou. Verderop lees je hoe dit het beste kunt aanpakken met jouw website.
Er waren zelfs consumenten die aan vrienden en familie niet durfden te zeggen waar ze een artikel hadden besteld. Omdat ze de website zo lelijk vonden.
Dat bleek wel voor Amerikanen (42%) een groter issue te zijn dan voor Europeanen (18%).
Dûh
Nog een klein stukje marketing wat ik opvallend vond.
De grootste invloed om iets wel of niet aan te schaffen is een aanbeveling van vrienden en familie.
Good old mond-tot-mondreclame dus. (waarom vind ik dat toch vies klinken)
Daarna kwam Social Media. En het minste invloed op de marketing volgens dit onderzoek:
emails en online advertenties.
Kijk, dat scheelt ook lekker wat tijd en geld.
Jouw website
De consumenten hadden een aantal heldere punten waar ze op afknapten. Wat kun je hier zelf aan doen?
Betaalmogelijkheden
Verkoop je iets via je website?
Zorg dan dat je klanten kunnen kiezen hoe ze willen betalen. Veel zijn terughoudend met hun creditcard en gebruiken geen PayPal.
In Nederland wordt iDeal het meest gebruikt. In België is dat Bancontact. Met een gratis account bij Mollie kun je dit soort betalingen toevoegen aan je website. Per transactie betaal je een kleine vergoeding (ten tijde van dit blog € 0,29).
Navigatie en lay-out
In dit artikel schreef ik over de lay-out van de home pagina. Hierin vind je ook een uitleg over de vormgeving van de menu-balk.
Het belangrijkste is dat je nadenkt over je bezoeker, wat komt ze doen op je website. Of wat zou je willen dat ze doet? Daarover vind je meer in dit artikel over de hero-section.
Dan kun je ook nog kijken naar je teksten. Zijn die helder en duidelijk, en goed vormgegeven. In dit artikel geef ik 4 design tips voor de teksten van je website.
Langzame website
Meestal worden websites traag door het verkeerd gebruik van afbeeldingen. Er kunnen nog veel andere technische factoren zijn. Maar als het aan de website ligt, zeker bij DIY websites, is het vaak de grootte van de afbeelding.
Ik probeer de foto’s altijd te verkleinen tot het liefst ónder de 100kb, tot maximaal 150kb. Waarbij je de foto ook verkleind tot de afmeting zoals deze op de website komt. Bijvoorbeeld 600×400 pixels. Gebruik een resolutie van 72dpi of max 96dpi.
Geen idee waar dit over gaat?
Mmm, dan moet ik daar toch ook nog eens een artikel aan wijden.
Een ander grote vertraginsfactor kan ook je webhosting zijn. Zeker wanneer je een behoorlijke website hebt met veel pagina’s dan kan een goedkope webhosting ten koste gaan van de snelheid. Ook belangrijk, zoek een webhosting binnen Europa, liefst zelfs in Nederland. Ja, de afstand doet er toe. Wifi gaat door de lucht, maar het internet zelf gaat nog steeds door kabels. En hoe groter de afstand, hoe langer het duurt.
Bovendien heb je buiten Europa met andere privacy-regels te maken die niet matchen met de EU-normen. Belangrijk wanneer je klantgegevens verzameld via je website.
Niet meer zelf doen?
Twijfel je om het werk aan je website uit te besteden? Lees hier meer over wat een webdesigner voor je kan doen.
Ik zorg graag voor een website waar je apetrots op bent.
Hier vind je de onderzoeken van Storyblok: poor website user experience en webarrassment-report