Je homepagina, wat moet erop, waar begin je? Je begint bij deel 1, de zes belangrijkste onderdelen. 

In dit deel 2 bespreek ik nog vijf onderdelen. Deze zijn afhankelijk van je bedrijf en zijn dus niet op iedere home-pagina nodig. Wanneer wel en waar plaats je ze. 

Daar gaan we het over hebben.

De Basis

In het vorige artikel, deel 1 over de home-pagina, heb ik de basis besproken. Dit zijn onderdelen die altijd op een home-pagina thuis horen. 

Header
Met je logo en de menubalk

Hero
De korte intro van wat je doet, met een goede afbeelding

Diensten
Je drie belangrijkste diensten

Over jou
Een korte kennismaking met jou of je bedrijf.

Reviews
Wat je klanten over jou zeggen.

Footer
Een extra menubalk met verplichte info, contactgegevens en copyright.

In dit artikel gaan we het hebben over andere secties die ook op je home-pagina horen. Deze zijn afhankelijk van het soort bedrijf of de soort diensten die je hebt. 

Hier gaan we.

Portfolio items

Heb je een dienst waarbij je zichtbare resultaten levert?
Dan loont het natuurlijk om deze te laten zien.

Mijn eigen webdesign en grafisch ontwerp opdrachten zijn hier een voorbeeld van. Maar fotografen, interieur-ontwerpers, kleding stylisten, enz. hebben ook een portfolio.

Dit moet je zeker laten terugkomen op je home-pagina. 

Kies een aantal van je beste resultaten en plaats ze bij je diensten-gedeelte.

Zet hieronder ook een knop die linkt naar de pagina waar je hele portfolio op staat.

Portfolio of case study

Een portfolio kun je op veel manieren laten zien. De beelden van het product dat af is zijn vaak het mooist. Maar een potentiële klant wil ook graag weten hóe je dat hebt gedaan.

Probeer daarom minstens één case study te laten zien. 

Hierin vertel je over het proces, de uitdagingen en oplossingen. Je bezoeker kan een beetje proeven hoe je het werk aanpakt. 

Het laat zien dat je weet waar je het over hebt. Dat geeft vertrouwen.

Blog of nieuws

Schrijf je veel content, dan wil je dat ook op je home-pagina laten zien. En ben je een copywriter, dan is dit ook een beetje je portfolio.

Wat laat je zien op de home-pagina?
Drie tot vijf artikelen, met daaronder een knop die linkt naar je blog of nieuws pagina.

Je hebt een aantal opties.

1. Je meeste recente artikelen
2. Je meest gelezen artikelen
3. Je beste artikelen 

De eerste 2 kun je door WordPress geautomatiseerd laten kiezen.
Optie 3 werkt meer als een portfolio en kies je zelf uit.

Probeer je goed in je lievelingsklant te verplaatsen. Bedenk waar zij het meest mee geholpen in.

Meer over je klant het klantproces vind je in dit artikel.

Awards en publicaties

Heb je belangrijke prijzen gewonnen of word je genoemd in bekende tijdschriften, kranten of andere website’s?

Laat het zien, het vergroot je betrouwbaarheid.

Is dat niet een beetje opscheppen?

Nee!
Het laat jouw kwaliteiten zien, daar mag je trots op zijn. 

Je bezoeker komt misschien wel juist vanwege zo’n award of publicatie op je site. Zorg er voor dat ze meteen zien dat ze goed zitten.

Hoe?

Laat je awards en publicaties direct zien onder de hero-section.

Het simpelst is om de logo’s van deze prijzen en tijdschriften in een balk te laten zien. Als het er veel zijn kun je er ook voor kiezen om het in een carrousel te zetten.

Inschrijven voor nieuwsbrief

Heb je een nieuwsbrief, of weggever, dan mag dit niet ontbreken op je home-pagina.

Waar je deze plaatst is een kwestie van testen.

Alle onderzoeken zeggen dat een pop-up de beste optie om zoveel mogelijk inschrijvingen te krijgen. 

Persoonlijk vind ik een pop-up réte-irritant.
Dus mij zul je dat nooit zien doen.

Meestal staat de nieuwsbrief onderaan de pagina. Dat is een logische plek. Je bezoeker heeft dan voldoende kennis kunnen maken om te bepalen of een nieuwsbrief voor haar waardevol zou kunnen zijn of niet.

Heb je een onwijs goede weggever, dan kan het ook werken om dit direct onder de hero-section te plaatsen. Je weggever fungeert dan als een kennismaking. Het moet wel ècht een waardevol eBook-achtig iets zijn. Niet een simpel check-listje, die plaats je onderaan de pagina.

Contactformulier of afspraak inplannen

Dit is ook iets voor onder aan de pagina. Het is belangrijk om het je bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om contact met je op te nemen. 

Als ze moet zoeken kan ze al snel denken: “laat maar, komt wel een keer.” 

Een goede plek is om dit standaard in de footer onderaan je pagina terug te laten komen. Zo staat het automatisch op elke pagina van je website. 

Wat ga jij toevoegen op je home-pagina?

Heb jij een belangrijk onderdeel op je home-pagina die ik niet heb genoemd? Ik ben benieuwd wat dat is.

Laat het me weten!

Deel dit artikel

Reacties