Veel starters doen veel te complex over een logo.
Je hebt waarschijnlijk nog geen budget om een logo te laten ontwerpen. Dus je gaat zelf aan het knutselen. Het is een grote stap om voor jezelf te beginnen. Spannend ook.
Je logo heeft daarom veel symbolische betekenis.
Maar die betekenis is enkel voor jezelf. Niet voor je klant.
Je klant zoekt jou niet uit op basis van je logo. Maar op wat je te bieden hebt. Je logo is enkel een symbool van herkenning.
Een goed logo is juist niét complex.
Het verschil tussen logo en branding
Je ‘brand’, of in minder sexy Nederlands, je ‘merk’ is de totale uitstraling. Het gaat over:
- Kleuren
- Lettertypes
- Afbeeldingen
- Taalgebruik
- Illustraties
- Pictogrammen
- enz.
Het is de totale sfeer op je website. Je logo is daar een onderdeel van.
Je logo is niet je brand
Logo’s worden vaak te complex omdat alle onderdelen van de brand erin worden gestopt. Je wilt er té veel symboliek in stoppen.
Laatst wilde iemand perse de voetstapjes van haar kind in het logo. Ik snap het, die emotie, maar het werkt niet.
Meerdere kleuren, lettertypes en illustraties maken het logo-plaatje heel erg ingewikkeld.
Een logo moet simpel zijn.
Zo simpel, dat je het kunt verkleinen tot 1cm. En dan moet het nog steeds duidelijk zijn. Wanneer je het gebruikt in de header van je website bijvoorbeeld.
Zoiets als voetstapjes van je kind kun je beter als een stijlelement door je website heen gebruiken. In het ontwerp hieronder voor Veluwe Lodges Otterlo zijn vogels en bladeren gebruikt als stijlelement.

Een simpel logo
Logo met alleen tekst
Oftewel, een typografisch logo of een letter mark. Dit is überhaupt stap 1 van je logo. En vaak is dit genoeg.
Kies een lettertype dat past bij de sfeer die je wilt uitstralen.
Saai?
Misschien ja, maar wel super duidelijk. Je ziet het vaker dan je denkt.

Zoals je ziet bij de Hema, kun je het logo nog extra aandacht geven door er een gekleurd vlak achter te plaatsen.
Tekstlogo met twee diktes
Wil je het iets minder saai?
Je kunt een onderbreking maken door een deel van je naam dik gedrukt en een deel dun te houden. Gebruik wel hetzelfde lettertype.
Hiervoor kun je beste een font-familie gebruiken. Een font-familie heeft verschillende diktes beschikbaar.
Zorg dat er minstens twee stappen tussen de diktes zit, zo krijg je een duidelijk contrast.
Bijvoorbeeld met Roboto thin en Roboto bold.

Logo met beeldmerk
Wil je toch een symbool toevoegen aan je logo, hou het dan zo simpel mogelijk.
Kun je het nog steeds begrijpen wanneer het logo wordt verkleind?
Het beeld bij je logo hoeft niet uit te leggen wat je doet. Het is enkel een herkenning.
Voorbeelden van simpele beeldmerken zijn het gebruik van een monogram. De eerste letters van je naam. Maar een vierkantje of ‘play’ symbooltje werkt ook.


VT Wonen gebruikt een hart. Het hart staat heel klein, bijna verstopt, in het logo. Maar het wordt als los element door het hele merk gebruikt. Een heel simpel symbolisch element vormt letterlijk en figuurlijk het hart van hun merk. Om weer verliefd te worden op je huis.
Het hoeft dus echt niet ingewikkeld te zijn. Hieronder zie je het logo van mijn klant Respijthuis Patrick. Nu heb ik je een paar geheimpjes verklapt die je waarschijnlijk meteen herkend.

Dit is een combinatie van het monogram beeldmerk en het gebruik van twee letterdiktes uit één fontfamilie.
Nu dat je het begrijpt, kun je zelf helemaal los gaan.

Tot slot
De logo’s die bij ons zo bekend zijn, de grote merken, begonnen ooit ook met een heel ander logo. Je merk veranderd. Het gaat met de tijd mee. Je ziet dat deze logo’s ook veel te complex zijn begonnen en nu veel simpeler zijn.

Je zit niet vast aan je logo. Het is een startpunt, meer niet.