Mijn oom wilde op het dakterras een dakopbouw. Daar was natuurlijk een bouwtekening voor nodig.
Met wat gegoogle had hij een gratis autoCAD versie gescoord, een tekenprogramma voor bouwtekeningen. Of ik het een beetje uit kon leggen aan hem. Dan kon hij dat zelf wel effe tekenen.
Ik stond hem vast heel glazig aan te kijken. Vier jaar bouwkunde studie, jaren praktijkervaring, bouwregelgeving , bouwaanvraag procedures, werkprocessen bij aannemers, constructeurs, bouwfysica, architectuur, bouwveiligheid.
Alles flitste door mijn hoofd.
“Hoe kan ik dat nou effe uitleggen?
En dan wil hij het ook nog zelf doen!
Hij is niet goed bij zijn hoofd!“
Vakkennis kun je niet effe uitleggen
Je koopt een spiegelreflex-dinges, zo’n échte camera. En denkt: “Nu kan ik ook mooie foto’s maken.” En toch lukt het niet, het valt tegen. Bij fotograferen komt blijkbaar toch iets meer kijken dan alleen het ‘hebben’ van een goede camera.
Zo zie ik ook steeds meer mensen te keer gaan op Canva. Ik vind het fantastisch dat zo’n programma voor een groter publiek beschikbaar is. Maar hier geldt ook, het ‘hebben’ van een grafisch software programma maakt van jou nog geen grafisch ontwerper en webdesigner.
Er worden jammerlijk veel slechte websites in elkaar geknutseld. Het is zo zonde van je tijd en misschien zelfs van je investering.
Veel DIY-ers doen hun website-bouw-proces als volgt.
- Techniek – Kies een platform
- Design – Kies een template of builder met templates
- Inhoud – Schrijf tekst en kies afbeeldingen
En dit werkt niet.
Het moet precies andersom.
1 – Inhoud
Het klantproces
Een goede website ontwerpen begint met het kennen van je klant. Door in haar schoenen te gaan staan en vanuit haar perspectief te kijken bepaal je wat er nodig is op je website.
Structuur
Hieruit volgt de opbouw van je website. Je bedenkt alles op papier, schetsen met wireframes. Pagina voor pagina. Vervolgens schrijf je de teksten op de computer waarbij je rekening houd met het kort en bondig schrijven voor het web.
Ook bepaal je wat voor soort afbeeldingen nodig zijn ter ondersteuning van je inhoud. De beste call to action voor je hero-section en de opbouw van je home-pagina.
2 – Design
Nu dat de inhoud helder is ga je kijken naar het design.
Toegegeven, bij een DIY website kan design en techniek wat doorelkaar lopen. Je zult eerst een platform moeten kiezen voordat je een goede template kunt zoeken.
Kijk bij de template niet zozeer naar of je het mooi vind of niet. Kijk naar de opzet en structuur van de template. Komt dit overeen met wat je in stap 1 bij de inhoud hebt bedacht.
De professional zal in deze stap een ontwerp (of prototype) maken van je website in Figma of Adobe XD.
Hier komt natuurlijk je huisstijl en logo tevoorschijn. Maar design gaat ook over de leesbaarheid van de website.
3 – Techniek
In deze stap ga je de website echt bouwen. En dat gaat een stuk sneller nu dat je precies weet wat je nodig hebt en hoe het eruit moet zien.
Veel DIY-ers zijn tegelijk de website aan het bouwen en ontwerpen. Dat kan, maar duurt vaak véél langer. Je hebt dan ook het gevoel dat het nooit af komt. Want er valt altijd wat te sleutelen.
Wanneer is een website geslaagd?
Een geslaagde website maakt van een bezoeker een klant. Dan heb ik mijn werk goed gedaan.

Wil je ook een geslaagde website?
Plan hier een afspraak in, zodat we samen kunnen sparren over wat je nodig hebt.

