De keuzes vliegen je om de oren. Wix, WordPress, Squarespace, Show-it, Shopify, Elementor, Divi, Jouwweb, Canva…
Aaaaah keuzestress.
Er zijn geen goede of slechte keuzes. Elk platform heeft zijn voor- en nadelen. Het gaat uiteindelijk om de website zelf. Ik heb ze voor je op een rij gezet.
Website platforms
Even terug naar de kern. Want bij bovengenoemde platforms halen we twee dingen door elkaar.
Builders en Content Management Systemen.
Wattes?
Precies.
Page-builders
Een page-builder is de software waarmee je de website maakt.
Of waarmee je de website bouwt, dat klinkt stoerder.
Vroegûh had je een programmeur nodig die de code schreef voor je website. Een page-builder schrijft die code voor je, terwijl jij gewoon ontwerpt wat je wilt. In principe kan nu iedereen een website bouwen.
In principe, omdat je nog steeds wel enige kennis nodig hebt natuurlijk. Zoals je hier kunt lezen.
Content Management Systeem
Een CMS is een Content Management Systeem. Hierin beheer je de hele website, alle pagina’s, blogberichten, reacties die je krijgt, producten die je verkoopt, enzzzzz.
Saai!
Ja! Ik snap dat je het liefst meteen wilt ontwerpen en bouwen. En toch start je met een keuze voor een CMS.
De CMS bepaald welke builder je kunt gebruiken. Bij sommige systemen is de builder geïntegreerd in het hele systeem.
Waar begin je dan?
Door te kijken hoe anderen het doen.
Ik beloof je, dit word een no-brainer keuze.
Welke CMS is populair
In dit overzicht staan de populairste content management systemen en hoeveel procent van alle websites dit systeem gebruikt.
1. | WordPress | 43,2 % |
2. | Shopify | 3,8 % |
3. | Wix | 2,5 % |
4. | Squarespace | 2,1 % |
5. | Joomla | 1,8 % |
6. | Drupal | 1,2 % |
Nee, de komma’s staan niet verkeerd!
Iedere keer als ik denk: “nâh misschien toch eens kijken bij Squarespace…”, dan houdt het al weer op als ik zo’n lijst zie.
WordPress staat al jaren bovenaan en blijft maar groeien. In 2015 was het marktaandeel 23,3% en in 2018 was het 32,0%.
Joomla en Drupal stonden in 2019 nog op nr 2 en 3 met 2,6% en 1,7% marktaandeel. Deze CMS systemen zijn al jaren aan het zakken. Op een zinkend schip kun je niet bouwen, dus vergeet Joomla en Drupal.
Shopify, Wix en Squarespace staan in de lift en groeien relatief snel. Er is wel nog steeds een enorme afstand tot WordPress.
Laten we de top 4 nog eens nader bekijken.
Want hoe zit het dan met die page-builders.
WordPress
WordPress is de absolute nummer 1 om je website op te bouwen.
Niet alleen kleine websites gebruiken WordPress. Ook grote namen als Time Magazine, CNN, Vogue, Katy Perry, Etsy, Elsevier, Tui en Jumbo hebben een website draaien op WordPress.
Je kunt er alle, maar dan ook echte alle, kanten mee op. Over vijf jaar wil je misschien wel hele andere dingen met je website. Met WordPress kan dat.
Sterker nog, over vijf jaar ziet de tech-wereld er weer heel anders uit dan dat je nu kunt bedenken. WordPress groeit altijd mee.
Hoe dat kan? Omdat het Open Source is.
Open Source
WordPress is open source software. Dat wil zeggen dat de broncode openbaar is. Iedereen die kan programmeren kan WordPress aanvullen met allerlei tools en handigheidjes. Dat maakt dat WordPress een alles-in-een platform is waar je alle kanten mee op kan. Als iets er nog niet is, of iets niet naar je zin is, kun je het (laten) maken.
En daardoor zijn er veel, heel veel, page-builders.
Page-builders plugins
In WordPress installeer je naar behoefte plugins. Die plugins zijn apps, kleine programma’s, die het gebruik van WordPress aanvullen en verbeteren.
De standaard page-builder in WordPress heet Gutenberg. Veel gebruikers vinden Gutenberg super vervelend werken.
Ik word ook niet blij van Gutenberg. Onder andere doordat je niet meteen ziet hoe je website er werkelijk uit ziet. Je bouwt met Gutenberg aan de achterkant, de back-end, van je website.
En wat gebeurt er dan met open source software. Wizzkids maken zelf een builder die fijner werkt door plugins te ontwikkelen.
Veel populaire page-builders bouwen aan de voorkant, de front-end. Zo zie je meteen het resultaat.
De populairste plugin page-builders voor WordPress zijn:
1. | Elementor | 18,8 % |
2. | WP Bakery | 13,3 % |
3. | Beaver Builder | 1,1 % |
Dit rijtje klopt niet helemaal. Want je kunt ook op een andere manier een page-builder integreren in WordPress. Via een template of theme. Bovenstaande builders staan los van een theme en kun je overal bij gebruiken.
Page-builders in Themes
De volgende themes worden in Nederland veel gebruikt en hebben een geïntegreerde builder.
Divi van Elegant Themes, met de Divi builder
Astra Theme, met een uitbreiding op Elementor of Gutenberg
Avada, met de Avada Builder
Het voordeel van deze themes is dat je een kant-en-klare website kunt kiezen maar ook vanaf 0 zelf een website kunt ontwerpen.
Webshop, WordPress of Shopify
Ga jij je puur richten op online verkoop van producten. Zoek je een makkelijk platform met een simpele website. Begin dan als de wiedeweerga op Shopify.
Shopify wordt algemeen minder gebruikt dan WordPress. Maar als je kijk naar eCommerce, de online verkoop wereld, dan is Shopify een steeds populairder en misschien wel beter alternatief.
Met WordPress kun je ook een webshop beginnen. Dat doe je met de webwinkel plugin WooCommerce.
Het opbouwen van een webshop in WordPress is best wel een klus. Met de eerder genoemde templates van Divi en Avada kun je een kant en klare webshop importeren. Dat maakt het wel wat sneller.
Biedt je zakelijke dienstverlening of coaching en wil je daarnaast een kleine e-Shop met planners, eBooks of iets dergelijks. Dat kan prima in WordPress gecombineerd met WooCommerce.
Is je core-business de verkoop van producten, met voorraadbeheer, verzending, klantportaal, e.d.. Dan is Shopify waarschijnlijk een beter alternatief.
Wix en Squarespace
De nummers 2 en 3 zijn nog steeds aan het groeien en daarom interessant om te bekijken.
Het grootste verschil met WordPress en Wix, Squarespace en ook Shopify is de webhosting.
Webhosting
Om een website op het world wide web te kunnen laten zien heb je een webserver of webhost nodig.
WordPress noem je een self-hosted CMS. Je moet zelf de webhosting regelen. Joomla en Drupal zijn ook self-hosted.
Wix, Squarespace en Shopify zijn dat niet. Bij hun is de webhosting geïntegreerd in de hele service. En niet alleen de webhosting, ook het up-to-date houden van je website en gebruikte plugins wordt voor je gedaan.
Daarom lijken deze platforms duurder ten opzichte van WordPress.
Bij WordPress moet je zelf je website en plugins updaten. En dat is wel iets wat je ècht móet doen om te voorkomen dat je gehackt wordt. Je kunt dit ook uitbesteden, dan betaal je tussen de € 20 en € 35 per maand.
Tel je webhosting en updaten bij elkaar op, dan maakt het qua prijs niet zo uit of je voor WordPress, Wix of Squarespace kiest.
Toch een prettig idee dat het platform alles al voor je regelt.
Squarespace
Squarespace is een kei in mooie templates die er op groot en klein scherm goed uitzien. Je kunt het eigenlijk niet fout doen en het platform is dusdanig beperkt dat je het naar mijn idee ook niet kunt verpesten.
Wil je ook iets gaan verkopen via je website?
Dan moet je wel bedenken dat het eCommerce gedeelte van Squarespace (nog) niet geschikt is voor IDeal betalingen. Er zal vast een truc zijn om het wel te doen, maar dan wordt het dus al ingewikkelder.
Wil je snel een website, het zelf doen en het liefst zo simpel mogelijk met zo min mogelijk zorgen.
Dan kan Squarespace een prima keuze zijn.
Wix
Met Wix heb ik wel mijn twijfels of dit voor starters geschikt is. Dat zit hem in de vernieuwde page-builder: Editor X.
Met Editor X proberen ze het aantrekkelijker te maken voor designers. Designers willen altijd véél ontwerp-vrijheid. En dat heeft Editor X.
“Hear Hear”
Bij die ontwerp-vrijheid hoort ook technische kennis, anders gaat het mis. Met name bij responsive design, het geschikt maken voor grote en kleine schermen, zie ik het nogal eens fout gaan.
Houd je het alleen bij een template en ga je niet al te veel schuiven, dan kan het goed gaan. Maar ga je verder met ontwerpen en aanpassen dan moet je wel goed weten wat je doet.
Samengevat, mijn advies
De beste no-brainer keuze: WordPress
Ga je vooral online verkopen: Shopify
Wil je een makkelijke website en daar vooral zelf niet te veel aan te hoeven doen: Squarespace.
Een goede of slechte keuze is er niet. Een goede of slechte website wel.
Blijf niet te lang in keuzes ronddraaien en ga aan de gang.
Hoe pak je het verder aan?
>> Lees hier over de opbouw van je home-pagina, deel 1.
>> En hier de home-pagina deel 2.
>> Benieuwd wat een webdesigner voor je kan betekenen?
Waar ga jij je website bouwen?