Je eigen onderneming. Het voelt nog onwennig. Een logo maakt het écht. Je wilt professioneel voor de dag komen. Duidelijk maken wat jij de wereld te bieden hebt.
Heb je budget om een professioneel logo te laten ontwerpen?
Ja hallo, eerst maar eens geld verdienen!
Je maakt zelf een logo.
Dus je stort jezelf op Pinterest. Vergaapt je aan alle beeldmerken, pictogrammen en logo-voorbeelden van andere doe-het-zelf-logo-designers.
Veel startende zzp’ers maken hun logo véél te complex. Een simpel logo is effectiever.
Ik geef je hieronder een betere aanpak
Het verschil tussen een logo en branding
Je ‘brand’, of in minder sexy Nederlands, je ‘merk’ is meer dan alleen een logo. Het gaat over de totale uitstraling van je onderneming.
Branding gaat over:
- Kleuren
- Lettertypes
- Afbeeldingen
- Taalgebruik
- Illustraties
- Pictogrammen
- enz.
Het is de totale sfeer en merkervaring op je website. Je logo is daar een onderdeel van.
Wanneer je dit verschil goed begrijpt, zul je de volgende valkuil makkelijker herkennen.
Valkuil: Alle branding in je logo
Vaak worden logo’s te complex door alle elementen van de branding erin te willen verwerken. Het resultaat is een logo met een overdaad aan kleuren, lettertypes en illustraties.
Een logo is dan op afstand en op kleinere schaal moeilijk te herkennen.
Een simpel logo: eenvoudig en herkenbaar
Een goed logo is eenvoudig en herkenbaar.
Hoe maak je zo’n logo?
Begin met de tekst, een typografisch logo.
En heel vaak…is dit genoeg.
Een logo met alleen tekst: een typografisch logo
Een simpel logo begint vaak met een tekstueel ontwerp. Dit heet officieel een typografisch logo of een lettermerk.
Kies een lettertype dat past bij de sfeer die je wilt uitstralen.
Één lettertype is genoeg.
En, kies een lettertype dat goed leesbaar is.
Een truc die grafisch ontwerpers toepassen: maak het logo 1 cm groot. Kun je het nog steeds makkelijk lezen en herkennen?
Nee, kies dan een duidelijker lettertype voor je logo.
Denk je nu, saai!
Deze grote bedrijven gebruiken ook een typografisch logo.

Typografisch logo met kleur
Vind je het nog te saai, dan voeg je een kleurvlak toe achter je logo. Zoals Hema het ook heeft gedaan. Probeer ook een cirkel of een organische vorm.
Zorg dat je een kleur kiest die een goed contrast heeft met de kleur van je letters in je logo. Om het contrast te checken kun je de kleurnummers invoeren op deze contrast checker website.
Typografisch logo met font variatie
Maak je typografische logo iets speelser door te variëren met de dikte van de letters. Je legt de nadruk op het deel van je naam die het duidelijkst naar voren wilt brengen.
Gebruik je als zzp’er je eigen naam als bedrijfsnaam?
Dan kun je bijvoorbeeld je voornaam een andere dikte geven dan je achternaam.
Gebruik nog steeds één lettertype. Hiervoor kun je beste een font-familie gebruiken. Een font-familie heeft verschillende diktes beschikbaar.
Tip: Op fonts.google.com vind je webfonts met grote families. Deze fonts kun je gratis downloaden.
Zorg dat er minstens twee stappen tussen de diktes zit. Zo krijg je een duidelijk contrast in je logo.
Gebruik bijvoorbeeld het font Roboto thin en Roboto bold.

Een logo met beeldmerk
Wil je toch een symbool toevoegen aan je logo? Houd het dan simpel en begrijpelijk. Doe de check om het te verkleinen en controleer of het nog steeds een duidelijk leesbaar logo is.
Een beeldmerk is bedoeld als herkenning van je merk. Het is onmogelijk dat het alles laat zien wat je doet. Daar wordt een logo vaak te complex van. Een eenvoudig logo is simpel en herkenbaar.

Beeldmerk logo met monogram
Een heel simpel beeldmerk voor je logo. Gebruik de eerste letter of letters van je naam.
Je bent in goed gezelschap. Yves Saint Laurent, Chanel, Louis Vuitton. Ook bedrijven als Hewlett Packard, Mc Donalds en Volkswagen pasten dit trucje toe.
Op internet vind je allerlei monogram-logo makers die je als inspiratie kunt gebruiken.
Hieronder zie je het logo van mijn klant Respijthuis Patrick. Herken je de techniek voor het typografische logo? Daaraan is een monogram als beeldmerk toegevoegd.

Beeldmerk logo met symbool
Een symbool kan een vierkant zijn, of de bekende appel van Apple. Je kunt inspiratie vinden door te kijken naar pictogrammen als die van Font Awesome.
Pas op. Veel pictogram-designers maken hun ontwerpen ook te complex. Blijf checken of het symbool leesbaar is als je het verkleind.
VT Wonen gebruikt een hart. Het hart staat heel klein, bijna verstopt, in het logo. Maar het wordt als los element door het hele merk gebruikt. Een heel simpel symbolisch element vormt letterlijk en figuurlijk het hart van hun merk.

Inspiratie voor simpele logo’s
Nu dat je de basis begrijpt kun je zelf helemaal los gaan.
Hieronder staan enkele voorbeelden van eenvoudige logo-ontwerpen ter inspiratie. Als het goed is herken je nu de gebruikte technieken.
Goede logo’s zijn eenvoudig en herkenbaar.

Welk progamma heb je nodig om een logo te maken?
Professionele ontwerpers tekenen een logo in een vector tekenprogramma. Meestal Adobe Illustrator. Zo’n programma kost tijd en energie om goed onder de knie te krijgen.
Heb je een typografisch logo, dan kun je elke tekstverwerker gebruiken, zoals Word en Google Docs.
Wil je toch een stap maken richting een logo met beeldmerk? Dit zijn vector programma’s die geschikt zijn:
Adobe Illustrator
Dit is de standaard onder grafisch ontwerpers. Voor Adobe Illustrator heb je een abonnement nodig.
Affinity Designer
Is een professionele concurrent van Adobe Illustrator. Dit programma schaf je eenmalig aan en is daarom veel voordeliger dan Adobe.
Canva
Om vectorbestanden te kunnen exporteren heb je een betaald abonnement nodig. Ik heb zelf geen ervaring met dit programma.
Inksape
Wordt op verschillende websites als gratis alternatief aanbevolen. Ik heb zelf geen ervaring met dit programma.
Tot slot
Je bedrijf zal groeien en veranderen.
En je logo?
Die verandert en groeit met je mee.
Een logo-ontwerp is een startpunt, geen eindpunt. Bekende merken zoals Apple, Coca Cola, Philips, en Hema begonnen met complexe logo’s. Ze zijn bijna onherkenbaar.

Hun evolutie laat zien dat eenvoudige logo’s krachtiger zijn. Je bent niet gebonden aan je huidige logo. Het is een flexibel element in jouw reis als zzp’er.
Kun je wat feedback gebruiken bij je logo-ontwerp?
Of ben je zover om het uit te besteden?
Neem gerust contact op. Ik help je graag.