Een vast onderdeel in de projecten die ik aanpak is een analyse van je concurrenten.
Wat doen ze?
Hoe doen ze dat?
Hoe zien ze er uit?
Met simpele vragen kun je vrij snel een beeld schetsen van je omgeving. En er gaan dan vanzelf wat dingen opvallen.
Laten we even blijven bij het onderwerp van deze blog, de kleuren van je bedrijf. Oftewel, je huisstijlkleuren.
Hoe val je op tussen je concurrenten?
Kopieer de logo’s van de bedrijven waar jij tussen wilt opvallen. Kijk ook naar de kleuren die ze gebruiken en noteer deze of maak er printscreens van.
Voor het project Respijthuis Patrick zag het er zo uit:

Wat valt op?
Veel oranje en blauw.
En het zijn behoorlijk felle kleuren die hard en schreeuwerig overkomen.
Bij Respijthuis Patrick paste die sfeer niet eens. Hier dacht ik juist aan huiselijkheid, gezelligheid, warmte, welkom, de geur van koffie.
Hoe haal je daar nu een kleurenpalet uit?
Ga naar internet, of nog beter naar pinterest, en zoek naar afbeeldingen door de woorden te gebruiken van de sfeer die je zoekt. Gebruik de woorden één voor een.
Pak de afbeeldingen eruit die de sfeer uitstralen die je voor ogen hebt. En plak ze vervolgens bijelkaar op een moodboard.
Het moodboard van Respijthuis Patrick zag er als volgt uit.

Dát is huiselijk en sfeervol, al zeg ik het zelf.
Ik haalde dus meer inspiratie uit koffiebarretjes dan uit andere zorginstellingen.
Daarna is de stap naar een concreet kleurenpalet niet zo groot meer.
Hoe kies je hier de juiste kleuren uit?
Pinterest staat vol met kant-en-klare kleurenpaletten. Kies er één die het dichts bij je moodboard past en laat eventueel kleuren weg die er niet bij passen.
Je kunt ook een afbeelding maken van je moodboard en deze op de website van adobe color uploaden. Adobe genereert dan zelf een kleurenpalet op basis van jouw afbeelding. Er zijn vast nog vele andere websites die iets soortgelijks doen.
De kleuren die ik bij dit project heb aangehouden zijn als volgt.

En dat is toch wel héél anders dan die saaie zorg-huisstijlen.